dinsdag 20 maart 2012

Voelschort

Sinds mijn grootvader sinds vorig jaar op de dementenafdeling van een woon- en zorgcentrum woont is mijn moeder daar letterlijk kind aan huis.

Een tijdje geleden stond er in het tijdschriftje van het centrum een oproep voor materiaal en helpende handen om voelschorten te maken.

Een voelboekje voor dementerenden, dat had ik al eens eerder gezien. Maar bij mijn grootvader werken ze blijkbaar ook met schorten. Aan die schorten worden dan leuke dingetjes bevestigd, liefst in verschillende texturen en materialen.

Mijn moeder heeft zich meteen enthousiast ingeschreven om te gaan helpen, maar ze kon natuurlijk niet wachten om eraan te beginnen en ging thuis al aan de slag. Deze schort kreeg mijn grootvader gisteren voor zijn vaderkesdag :



Mijn voke heeft vroeger altijd geboerd en houdt veel van dieren. Deze schort is een aangename aanleiding om te praten over dingen van vroeger : hoe hij zelf zijn "zelen" draaide, de paarden die hij gehad heeft, ... De belletjes- het zijn wel voetballetjes maar ze zijn in de winkel getest op hun échtheid en ze rinkelen als paardenbelletjes- herinneren aan paard en kar van vroeger. Het schaapje, het gras en de leren lapjes zijn fijn om aan te voelen.

Toen de schort klaar was, experimenteerde mijn moeder nog wat met restjes om kleinere dingetjes te maken :




Vanmorgen was ze zo enthousiast als een kind dat naar een feestje mag, want vandaag gaat ze in het zorgcentrum meehelpen. (ze was de enige kandidaat die gereageerd had op de oproep)

Ik denk dat ze haar daar graag gaan zien komen met al haar enthousiasme en haar spulletjes! Er gaat daar wat afgevoeld worden!

8 opmerkingen:

  1. och wat prachtig! ik heb nog nooit van een voelschort gehoord, maar het lijkt me iets supers. Super dat je specifieke dingen uit het verleden van je opa gebruikte, hij zal er veel herhinneringen mee naar boven kunnen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi idee. Ik hoop dat je mama haar enthousiasme vruchten afwerpt en velen gelukkig kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai, met het enthousiasme van je moeder hebben ze misschien meteen het tekort aan inschrijvingen bijgewerkt! Wat een tof idee en zo creatief uitgewerkt. Dat is precies met véél liefde gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan Ann; super mooi, ik hoop dat vokke er veel aan heeft - het is sowieso mooi om naar te kijken. En hopelijk komen er dan ook nog wat verhalen naar boven..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super gedaan zeg! Dat alle oude mensen maar zoiets zouden mogen krijgen! Daar worden ze vast gelukkig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik werk net 2 weken op een PG afdeling als AB-er (eerder op een gewone dagbesteding voor ouderen) en ben handig met de naaimachine, met het googlen naar een voelschort kwam ik hier uit. Behoorlijk geinspireerd, eigenlijk nu al willen beginnen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het voelschort is af en goed ontvangen, er is me nu gevraagd een wandkleed te maken, zodat een hele huiskamer kan genieten van de frutsels en tierelantijnen....

      Verwijderen
  7. Heel mooi gedaan! Alweer wat ideetjes voor in de leefgroep!

    BeantwoordenVerwijderen